Klíč k lidskému štěstí aneb jak se naučit žít v přítomném okamžiku

Klíč k lidskému štěstí aneb jak se naučit žít v přítomném okamžiku

V průběhu dne zhruba polovinu času myslíme na něco jiného, než co právě děláme. Naše mysl velmi ráda putuje do minulosti či tvoří obavy o naši budoucnost. V těchto chvílích se cítíme rozptýleni a nešťastni. Zní vám to povědomě?

Možná si pomyslíte: „Ve skutečnosti si užívám snění, rád vzpomínám a nechávám svou mysl úmyslně bloudit. Je to pro mě uvolňunjící“. Takového úmyslného putování mysli nebo snění se nemusíte vzdát. Ve skutečnosti totiž podporujete svoji kreativitu a pozitivní emoce.

Na co bychom se ale měli zaměřit je ono neúmyslné putování naší mysli, které nám způsobuje pocity úzkosti, strachu či lítosti.

Zde jsou dva nejlepší způsoby, jak se můžete vzdát putujících myšlenek a žít v přítomném okamžiku.

Více přítomnosti, méně autopilota

Většinu času trávíme na autopilota: Chodíme, jíme a dokonce mluvíme bez jasného vědomí toho, co děláme. Jednoduše se řídíme našimi zautomatizovanými rutinami a zvyky. Je to tedy nesoulad mezi tím, kde v daném okamžiku fyzicky jsme a kde je naše mysl. Je to škoda, protože většinou nezaregistrujeme věci, které by mohly náš život obohatit. Jde například o těch pár okamžiků mezi vaším domovem a autobusovou zastávkou, kdy se zhluboka nadechtene a uvědomíte si příjemný závan čerstvého vzduchu.

Žít záměrně a ne automaticky není snadné, ale je možné se to naučit. Pokud tak neučiníme, náš život zůstane zakořeněn v našich návycích.

Řešení? Vyberte si jednu rutinní činnost, kterou každý den automaticky děláte a zaměřte se na její prožití ve vašem plném vědomí. Ať už se sprchujete a cítíte vodu na kůži nebo při přípravě ranní kávy cítíte její vůni. Začněte s jednou aktivitou a postupně přidávejte další. Určitě si všimnete rozdílu, že jste mnohem více přítomni a vaše myšlenky jsou klidnější a zaměřené na aktuální okamžiky.

Síla přítomného okamžiku

Být v přítomnosti znamená, že jsme tady a teď, aniž bychom se v naší mysli vraceli do minulosti či putovali do budoucnosti. Přítomnost je to jediné, co v daný okamžik máme.

Je úžasné, že můžeme cestovat do různých časů a míst v naší mysli, ale musíme to prožívat s úmyslem. Neúmyslné prožívání minulosti může znamenat opětovné prožívání bolesti minulých ztrát, zatímco obavy z budoucnosti mohou znamenat strach ze zklamání, které se ale nemusí nikdy objevit.

Pokud se naše přítomnost často vytrácí, naše mysl směřuje do sestupné spirály plné negativity.

Nekonečné prožívání bolesti našich minulých selhání a budoucích starostí je vyčerpávající a stresující. Bohužel čím více žijeme v negativu, tím více jsme v něm uvězněni a náš mozek si na tento stav zvyká.

Řešení? Naše vědomí! V daném okamžiku si musíte uvědomit, že vaše myšlenky jsou v minulosti a pozastavit se nad nimi – jsou negativní, opakují se? Prvním krokem je uvědomování si a přesměrování vaší mysli do současnosti. Čím více se můžeme uvolnit z neúmyslného cestování duševním časem, tím více si můžeme plně užívat současný okamžik. Jen pár vteřin dnešní přítomnosti může začít dělat rozdíl v tom, jak se cítíte.